Wie:

  • Kinderen met autisme
  • Kinderen met ander moeilijk verstaanbaar gedrag en/of ontwikkelingsproblemen
  • hun ouders, broers/zussen en andere betrokkenen

 

Wat is belangrijk:

  • Ik ben flexibel; qua tijden en qua invulling coaching
  • Ik lever zorg op maat; elke gezin is uniek en heeft andere behoeftes
  • Ik lever kwaliteit; dat wat ik doe, doe ik zo goed mogelijk en zorgvuldig
  • Ik ben deskundig, maar niet alwetend; daar waar nodig verwijs ik naar andere zorgverleners
  • Ik ben open en transparant; ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg
  • Ik bewaak de privacy van uw kind en gezin
  • U blijft als ouder verantwoordelijk

 

Hoe: aanbod gespecialiseerde begeleiding:

  • Eerste mailcontacten of telefonisch kennismakingsgesprek: 

Dit is een eerste inventarisatie van behoeften en mogelijkheden.

  • Intakegesprek:

In dit gesprek maken we kennis met elkaar, bespreken we de hulpvragen en de mogelijkheden, spreken we wederzijdse verwachtingen uit, en maken we een (voorlopige) planning.

  • Gespecialiseerde begeleiding kind:

Deze begeleiding omvat het observeren van het kind. Het (spelenderwijs) in gesprek gaan met het kind. Psycho-educatie geven; bestaande uit het geven van informatie over de beperking, specifiek toegepast op het kind. Aanleren van vaardigheden op het gebied van emotieregulatie. Aanleren van vaardigheden in de omgang met anderen. Aanleren van vaardigheden op het gebied van zelfstandigheid. Creëren van meer zelfvertrouwen en helpen bij psychische verwerking.

  • Coaching ouders en broers/ zussen:

Deze begeleiding omvat het observeren van de interacties tussen het kind, ouders en broers/zussen. In gesprek gaan met ouders en broers/zussen over hetgeen ze tegen aanlopen. Psycho-educatie geven; bestaande uit het geven van informatie over autisme en/of andere beperkingen, aanleren van vaardigheden in de omgang met het kind, het aanreiken van handvatten en en helpen bij loslaten op weg naar meer zelfstandigheid, creëren van meer zelfvertrouwen en helpen bij psychische verwerking.

  • Observatie bij derden en/of aanwezigheid bij gesprekken met derden:

Hierbij kunt u denken aan familieleden, vrienden, leerkrachten, klasgenoten, begeleiders hobbyclubs, artsen, therapeuten, gemeente.

Deze begeleiding omvat het observeren van de interacties tussen het kind en derden. Het in gesprek gaan met derden over hetgeen ze tegen aanlopen. Psycho-educatie geven; bestaande uit het geven van informatie over de beperking, aanreiken van vaardigheden in de omgang met het kind. Het meeluisteren naar diagnosen en adviezen van derden ter ondersteuning van ouders. En het bewerkstelligen van een eenduidige benadering van het kind op al zijn levensgebieden.

  • Schriftelijke verslaglegging:

Naar behoefte leg ik hetgeen we besproken en afgesproken hebben schriftelijk vast.

 

Wanneer: 

Dat stemmen we samen goed af afhankelijk van de hulpvraag.

 

Waar:

  • bij u thuis
  • op school
  • via Teams of telefonisch
  • bij mij thuis